автошина
Bridgestone (США) Michelin (Франція) Nokian Tyres (Фінляндія) Goodyear (США) Continental (Німеччина) Dunlop (Великобританія) FULDA (Німеччина) Yokohama (Японія) Pirelli (Італія) TOYO (Японія)

Види пошкоджень і ремонт шини

Розділ: Інфо-центр Переглядів: 44425 | 24 жовтня 2007

Будь-який водій рано чи пізно стикається з ушкодженнями шин. У більшості випадків ремонт краще довірити фахівцям. Але невеликі проколи можна ліквідувати самостійно, навіть в дорозі. Щоб не витрачати гроші і час даремно, потрібно знати, як і що можна чинити.

ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ

Спосіб ремонту залежить від типу шини і того, яка її частина пошкоджена.

Конструктивні елементи шин Мал. 1. Конструктивні елементи шин.
1 - каркас;
2 - бортове кільце;
3 - борт;
4 - боковина;
5 - протектор;
6 - брекер;
7 - наповнення з шнур.

Конструктивні елементи шин
Каркас - головний силовий елемент, від нього залежить міцність шини. Складається з декількох шарів корду - текстильних ниток, закріплених на бортових кільцях.
Бортові кільця - кілька шарів металевих тросів або дроту, які надають борту шини форму і жорсткість.
Борт - посадкова частина з твердої гуми, яка фіксує шину на ободі колеса. Корд каркаса загорнутий навколо металевого бортового кільця і ​​твердого наповнювального гумового шнура.
Боковина - еластичний шар гуми (товщиною 1,5-3 мм), що захищає бічні стінки каркаса від механічних пошкоджень і проникнення вологи.
Протектор - зовнішня частина шини з рельєфним малюнком. Складається з плечової зони і бігової доріжки, що контактує з дорогою. Являє собою товстий шар зносостійкого гуми. Забезпечує зчеплення шин з дорожнім покриттям і захищає силовий каркас від пошкоджень.
Брекер - шари текстильного або (і) металевого корду в вигляді кільця, розташованого між протектором і каркасом.

Відмінні риси типів шин
Камерна шина (рис. 2) - комплект з покришки і камери. Покришка сприймає навантаження, а камера робить шину герметичною. Повітря в камеру накачують через вбудований в неї вентиль.

камерна шинабезкамерна шина
Мал. 2. Камерна шина:
1 - покришка;
2 - камера;
3 - обід;
4 - вентиль.
Мал. 3. Безкамерна шина:
1 - шина;
2 - герметизуючий шар;
3 - обід;
4 - вентиль.

(рис. 3) работает одновременно и камерой, и покрышкой — на ее внутренней поверхности есть дополнительный герметизирующий слой резины, а борта плотно посажены на обод колеса. Безкамерна шина (рис. 3) працює одночасно і камерою, і покришкою - на її внутрішній поверхні є додатковий герметизуючий шар гуми, а борта щільно посаджені на обід колеса. На ньому ж встановлений вентиль.

(фото 1). Діагональна шина (фото 1). Нитки корду в сусідніх шарах її каркаса розташовані під кутом один до одного (перетинаються). Число шарів - парне, зазвичай два або чотири. Брекер - другорядний силовий елемент.

Конструкція діагональної шини Фото 1. Конструкція діагональної шини:
1 - протектор;
2 - шари каркаса;
3 - шари брекера.

(фото 2). Радіальна шина (фото 2). Всі нитки корду в неї в каркасі паралельні один одному від одного борта до іншого. Кількість шарів, як правило, 1-2.

Конструкція радіальної шини Фото 2. Конструкція радіальної шини:
1 - протектор;
2 - каркас;
3 - екранує шар брекера з текстильного корду;
4 - силові шари металокордних брекера.

Брекер, як і каркас, - силовий елемент, який формує профіль шини. Часто складається з двох частин:
- Силовий - два шари металокорду. Його нитки лежать майже уздовж бігової доріжки (під кутом 20 °);
- Екранує - один або кілька шарів текстильного корду.

У радіальних шин менше опір коченню і вище зносостійкість. Діагональні - дешевше радіальних, їх каркас довше працює на поганих дорогах, тому їх застосовують в основному в камерному виконанні для позашляховиків.

ОСНОВНІ ВИДИ УШКОДЖЕНЬ ШИН

— мелкое повреждение с потерей герметичности шины. Прокол - дрібне ушкодження з втратою герметичності шини. якщо:
- Після вилучення стороннього предмета (невеликого цвяха або шматки дроту) краю отвори сходяться і прокол практично непомітний, невелике ушкодження корду можливо;
- Отвір видно після видалення причини проколу (шматка арматури або болта), корд в каркасі або брекері напевно порваний.

— крупное повреждение с потерей герметичности и обрывом нитей корда (фото 3) — результат наезда на острый и крупный металлический предмет, а также на битое стекло, бордюр тротуара и т.д. Поріз (пробою) - велике пошкодження з втратою герметичності і обривом ниток корду (фото 3) - результат наїзду на гострий і великий металевий предмет, а також на бите скло, бордюр тротуару і т.д.

Зовнішній вигляд порізу (пробою)

Фото 3. Зовнішній вигляд порізу (пробою).

Від розмірів і розташування проколу або порізу залежать можливість і спосіб ремонту шини.

на поверхности шины (так называемая "грыжа") возникает по двум основным причинам: Здуття на поверхні шини (так звана "грижа") виникає з двох основних причин:
- Через відшарування зовнішнього шару гуми від неушкодженого корду (фото 4). У безкамерної шини утворену порожнину заповнює повітря через дефекти герметизуючого шару. Способів відновлення початкових властивостей шини немає;

грижа

Фото 4. "Грижа" через розшарування корду і гуми:
А - повітря з шини.

- Через розрив ниток в каркасі (фото 5). Дуже складно визначити точне місце їх пошкодження і, відповідно, ремонту. Крім того, якщо колесо деякий час експлуатувати з таким дефектом, може порушитися зв'язок окремих ниток каркаса між собою і з гумою шини. Тому ремонт не гарантує повного повернення шині всіх її початкових якостей.

грижа

Фото 5. "Грижа" через розрив корду.

может быть без потери герметичности и происходит из-за повреждения корда или бортового кольца, как правило, вследствие заводского дефекта, неправильных шиномонтажных работ или нарушения правил эксплуатации, например перегрузки шины, слишком высокого давления в ней, наезда на бордюрный камень, движения на высокой скорости по плохой дороге и т.д. Порушення геометрії шини може бути без втрати герметичності і відбувається через пошкодження корду або бортового кільця, як правило, внаслідок заводського дефекту, неправильних шиномонтажних робіт або порушення правил експлуатації, наприклад перевантаження шини, занадто високого тиску в ній, наїзду на бордюрний камінь, руху на високій швидкості по поганій дорозі і т.д. Відновлення початкових властивостей "кривої" шини практично неможливо.

Зовнішні ознаки порушення геометрії:
- Зміна форми бігової доріжки ( "вісімка");
- Вихід ниток корду назовні або всередину шини (фото 6);

Вихід ниток металокорду

Фото 6. Вихід ниток металокорду.

- Деформація в області бортового кільця (фото 7).

деформація борту

Фото 7. Деформація борту:
а - зовнішній вигляд;
б - рентгенограма бортового кільця.

Ремонт шин
Способи ремонту і види застосовуваних матеріалів залежать від типу пошкодження (див. Таблицю). Оскільки визначити його розміри (фото 8) і вид вдається тільки після огляду шини як зовні, так і зсередини, бажано зняти її з обода.

Визначення розмірів пошкодження

Фото 8. Визначення розмірів пошкодження.

При будь-якому обраному способі ремонту необхідно:
- Уточнити і розмітити місце пошкодження (фото 9) зовні і всередині шини (якщо вона знята з обода);
- Видалити чужорідний предмет;
- Очистити поверхню навколо ушкодження - спеціальними рідиною і скребком (фото 10), що входять до деяких ремкомплекти, або абразивним інструментом, щіткою, а потім - знежирити. Будь-які забруднення знижують надійність герметизації.

Розмітка місця пошкодження і видалення стороннього предмета

Фото 9. Розмітка місця пошкодження і видалення стороннього предмета.

Скребок для зачистки

Фото 10. Скребок для зачистки.

СПОСОБИ РЕМОНТУ ШИНИ

специалисты считают временным (упрощенным, дорожным) и рекомендуют позже окончательно отремонтировать шину, сняв ее с обода. Ремонт без разбортірованія шини фахівці вважають тимчасовим (спрощеним, дорожнім) і рекомендують пізніше остаточно відремонтувати шину, знявши її з обода. Цей вид ремонту допомагає завершити поїздку, коли немає інструменту (домкрата, балонного ключа) або запаски, недостатньо часу або невідповідні умови для її установки, наприклад дуже брудно, а також якщо не вдається зняти "порожнє" колесо через дефект його кріплення.

Для ремонту застосовують:
- Герметики. Їх вводять через вентиль після пошкодження колеса або завчасно в справну шину. Вони здатні закласти невеликий отвір на біговій доріжці, а також невеликий прокол у боковині або плечовій зоні. Граматика розфасовують в пластикові флакони (в них немає надлишкового тиску) або в металеві балончики зі стисненим газом. Особливості герметиків, а також інструкція щодо їх застосування, повинні бути приведені на упаковці (см. Варіант інструкції). У будь-якому випадку перед початком руху необхідно довести тиск в шині до норми. Потім, після невеликого пробігу, корисно перевірити її герметічность3 і проконтролювати тиск;
- Джгути або вставки. Їх встановлюють в прокол зовні шини. Разом з необхідним інструментом і клеєм вони входять в наявні в продажу ремонтні набори (фото 11). Скомплектувати таку "аптечку" можна і самостійно. У ній як мінімум повинні бути: інструмент для обробки отвору (фото 12), джгути або вставки, шило для їх установки і клей (фото 13).

Набори для ремонту шин

Фото 11. Набори для ремонту шин.

Інструмент для підготовки отвору

Фото 12. Інструмент для підготовки отвору.

Варіант возить аптечки для безкамерних шин

Фото 13. Варіант возить "аптечки" для безкамерних шин.

Варіант інструкції до герметику, що додається до деяких автомобілів ВАЗ
герметик
Для безкамерних шин.
Ліквідує проколи, нанесені предметом до 6 мм, в зоні протектора.
Виробник ТУ 2513-002-16424015-95
Дата випуску 1999 р
Термін зберігання - 5 років.

Спосіб застосування:
- Інтенсивно збовтайте флакон і відріжте 1/4 кінчика носика.
- Поставте колесо * так, щоб вентиль був в положенні "5 год." або "7 год.". Виверніть ніпель.
- З'єднайте кінчик носика флакона і вентиль колеса додається пластикової трубкою.
- Тримаючи флакон вертикально, ритмічно стискаючи і розтискаючи його, видавіть одну порцію (125 мл) всередину шини, орієнтуючись по мітках.
- Обертанням колеса ** добийтеся попадання герметика на місце проколу і, в разі необхідності, видаліть чужорідний предмет ***.
- Вверніть на місце ніпель і накачайте шину до рекомендованого тиску.

Примітки.
Після 5-10 км пробігу перевірте тиск в шині і, в разі необхідності, підкачайте.
Якщо вміст флакона витрачено неповністю, для герметизації флакона використати якісний прокладку.
При попаданні на шкіру та слизові промийте водою.

пояснення редакції
* Для цього не обов'язково піддомкрачувати автомобіль, досить його прокатати.
** З цією метою можна також прокатати автомобіль. Якщо після такого ремонту планується відразу почати рух, то ця умова можна не виконувати, так як герметик розподілиться автоматично при обертанні колеса.
*** Така необхідність може виникнути, якщо в шину встромився великий чужорідний предмет, який при русі здатний сильно її пошкодити. Труднообнаружіваемие дрібні цвяхи, зволікання і т.д. можна видаляти після поїздки - на знятому і вимиті колесі.

оправдан только при проколах на беговой дорожке. Ремонт з разбортірованіем шини без гарячої вулканізації виправданий тільки при проколах на біговій доріжці.

. Безкамерні шини. Невеликі проколи можна заклеїти зсередини універсальної латкою.
Пошкодження, після обробки яких залишається отвір до 6 мм в діаметрі, ремонтують:
- Грибком, якщо вісь отвору приблизно перпендикулярна поверхні бігової доріжки;
- Ніжкою - при кутах нахилу більше 25 ° - спочатку закладають канал отвори, а потім зсередини наклеюють універсальну латку.

. Камерні шини. При їх ремонті необхідно відновити герметичність камери відповідної латкою, а крім того ліквідувати отвір в покришці, навіть якщо зовні її корд не постраждав. Це потрібно, щоб до нього не потрапляла волога і не руйнувала його, а також для посилення каркаса (фото 14).

Корд, зруйнований іржею
Фото 14. Корд, зруйнований іржею.

Камеру з пошкодженим вентилем ремонтують, приклеюючи в іншому місці спеціальний ремонтний вентиль.
, помимо перечисленных видов, делают горячий ремонт при проколах в плечевой зоне, боковине и при крупных повреждениях беговой дорожки, а также работы, для которых нужны специальный инструмент и приспособления (буры, кусачки, шарошки, дрели с разной скоростью вращения и т.д.). У шиномонтажной майстерні, крім перерахованих видів, роблять гарячий ремонт при проколах в плечовій зоні, боковине і при великих пошкодженнях бігової доріжки, а також роботи, для яких потрібні спеціальний інструмент і пристосування (бури, кусачки, шарошки, дрилі з різною швидкістю обертання і т . Д.).

Види ремонтних МАТЕРІАЛІВ

Виробники ремонтних матеріалів, як правило, вказують можливість застосування своєї продукції в залежності від:
- Виду, місця і розміру пошкодження;
- Розмірності і максимальної швидкості експлуатації шини, що допускається її виробником.

— пластичная масса черного цвета (фото 15), которую необходимо нагревать при ремонте. Сира гума - пластична маса чорного кольору (фото 15), яку необхідно нагрівати при ремонті. Тому його називають гарячим. При температурі приблизно 140-150 ° С відбувається вулканізація. Суміш нагрівають вулканізатор. Вони бувають різних конструкцій, але в даний час найбільш поширені електричні.

сира гума
Фото 15. Сира гума.

Вулканізація була найпоширенішим видом зовнішнього ремонту шин і камер. Але для неї потрібен вулканізатор, крім того, цей спосіб трудомісткий і вимагає навику - перегрівом можна пошкодити як шину або камеру, так і латку.

Зараз вулканізацію застосовують в основному для ремонту шин, коли інші способи неефективні. Вона відновлює їх зовнішній вигляд і перекриває доступ вологи до ниток корду. Якщо він пошкоджений, всередині шини для відновлення міцності додатково ставлять армовану латку.

изготавливают разных размеров, из резины. Латки виготовляють різних розмірів, з гуми. Вони бувають двох основних типів - без зміцнюючого корду і армовані.
(фото 16). Латки без корду (фото 16). Їх сторона, призначена для з'єднання з ремонтованих ділянкою, покрита особливим клейовим шаром. При нанесенні на неї спеціального складу відбувається холодна вулканізація.

неармовані латки

Фото 16. Неармовані латки:
а - універсальні;
б - камерні.

Латки поділяють на:
— для восстановления изнутри шины ее герметичности, а также жесткости каркаса при небольшом его повреждении; - Універсальні - для відновлення зсередини шини її герметичності, а також жорсткості каркаса при невеликому його пошкодженні;
— в отличие от универсальных, после наклеивания могут растягиваться вместе с камерой. - Камерні - на відміну від універсальних, після наклеювання можуть розтягуватися разом з камерою.

(фото 17) внутри упрочнены кордом. Армовані латки (фото 17) всередині зміцнені кордом. Їх іноді називають армованим пластиром або кордової латкою. Призначені для відновлення зсередини шини її міцності і жорсткості після обриву ниток корду. Можна застосовувати як при наскрізних дірках, так і у випадках пошкоджень без втрати герметичності. Одна зі сторін такої латки покрита шаром для холодної вулканізації.

армовані латки
Фото 17. Армовані латки.

имеет цилиндрическую форму (фото 18), изготовлена из резины. Ніжка має циліндричну форму (фото 18), виготовлена з гуми. Застосовують її зсередини шини, як правило, ремонтуючи бігову доріжку. В інших частинах шини гума тонше, і надійно закріпити ніжку неможливо. Зовні вона покрита шаром холодної вулканізації. Для полегшення установки в отвір один її кінець може бути спеціального профілю або мати металевий наконечник. Діаметри ніжок, як правило, від 6 мм і більше.

Ніжки і інструмент для їх установки
Фото 18. Ніжки і інструмент для їх установки.

(разных размеров) тоже изготавливают из резины. Грибок (різних розмірів) теж виготовляють з гуми. Він являє собою як би з'єднані разом ніжку і універсальну латку (фото 19). Встановлюють його зсередини шини. Зручний для усунення дрібних пошкоджень, коли отвір від стороннього предмета відхилено від вертикалі на кут не більше 25 ° (фото 20), тобто майже перпендикулярно до поверхні шини. Також покритий шаром для холодної вулканізації.

грибки
Фото 19. Грибки.
Визначення кута нахилу отвори і способу ремонту

Фото 20. Визначення кута нахилу отвори і способу ремонту:
А - зона можливого ремонту грибком;
Б - зона ремонту ніжкою і латкою.

бывают следующих основных типов: Палять або вставка бувають наступних основних типів:
жгуты и вставки с наружным слоем для холодной вулканизации (фото 21, 22). - Гумові джгути і вставки з зовнішнім шаром для холодної вулканізації (фото 21, 22). Якщо ними успішно (герметично) відремонтовані пошкодження бігової доріжки, пізніше їх можна не видаляти, а після розбирання колеса лише обрізати всередині виступаючу частину і наклеїти посилює латку. Деякі джгути можуть бути зміцнені нитками, щоб не рвалися при установці;

Джгути із зовнішнім шаром для холодної вулканізації
Фото 21. Джгути із зовнішнім шаром для холодної вулканізації.
вставки
Фото 22. Вставки.

по структуре жгуты (фото 23) пропитаны клеевым составом. - Волокнисті по структурі джгути (фото 23) просякнуті клейовим складом. На них немає шару для холодної вулканізації. Шина, відремонтована таким способом, при тривалій експлуатації може розгерметизуватися. В результаті впаде тиск, волога потрапить до корду і поступово його зруйнує. Тому, повернувшись в гараж після дорожнього ремонту, бажано розбортуватися колесо і замінити волокнистий джгут більш надійними матеріалами.

Джгути, просочені клейовим складом
Фото 23. Джгути, просочені клейовим складом.

Палять простіше вставити в невеликий отвір, ніж вставку, але її вважають надійніше, особливо при більших ушкодженнях. Однак для монтажу вставки бажана більш ретельна підготовка отвору, крім того може додатково знадобитися спеціальний інструмент (фото 24).

Інструмент для монтажу вставок
Фото 24. Інструмент для монтажу вставок.

Для установки джгута або вставки необхідно:
- Підготувати місце ремонту;
- Якщо вдається, підкачати шину до тиску 1-1,5 атм;
- Обробити отвір, обертаючи призначений для цього інструмент (фото 12) за годинниковою стрілкою. Це пригладить нерівності і виступаючі нитки корду, тобто вбереже джгут або вставку від пошкодження при установці і експлуатації;
- Нанести клей на інструмент, наприклад спіральне шило, вставити його (обертаючи за годинниковою стрілкою) в отвір і залишити там;
- Зняти захисну плівку з джгута або вставки (якщо вона є);
- Закріпити джгут в вушку шила для установки (фото 25) або вставку в спеціальному пристосуванні;

Інструмент для монтажу джгутів і вставок
Фото 25. Інструмент для монтажу джгутів і вставок (а);
установка джгута в інструменті (б).

- Промазати джгут або вставку клеєм, який додатково знизить тертя і полегшить установку;
- Вийняти залишений в отворі інструмент;
- Вставити установче шило або пристосування в отвір до упору;
- Чи не обертаючи вийняти його;
- Обрізати зайву частину джгута або вставки на поверхні шини (фото 26);

Відрізання джгута і вставки
Фото 26. Відрізання джгута і вставки.
Если повреждение на выступе (шашке), нужно оставить "хвостик” 2-3 мм.
Жгут или вставку в канавке протектора отрезают заподлицо с ним.

- довести давление до необходимого и проверить место ремонта на отсутствие утечек воздуха.

Если повреждение небольшое и для ремонта достаточно одного жгута, его можно закрепить в шиле не за середину, а ближе к одному из концов и затем уже установить (фото 27, рис. 4,а).

Закрепление жгута в инструменте для установки в один слой
Фото 27. Закрепление жгута в инструменте для установки в один слой.
Ремонт повреждений различного диаметра при помощи жгутов

Мал. 4. Ремонт повреждений различного диаметра при помощи жгутов:
а — в один слой;
б — в два слоя (наиболее часто используемый);
в — в несколько слоев.

Если диаметр жгута или вставки мал для герметизации повреждения, то в крайнем случае допустимо устанавливать их последовательно в два (рис. 4,б) или несколько слоев (рис. 4,в). Но после этого ехать нужно осторожно, а при первой возможности необходимо восстановить шину более надежными способами.

Двухкомпонентный состав — два разных пластичных вещества (фото 28), смешиваемых непосредственно перед применением. Приблизительно через 72 часа смесь превращается в упругую резину. Так как ее твердость повышена, у легковых шин таким составом устраняют только вырывы резины на борту (фото 29), восстанавливая герметичность в местах посадки на обод. Для нанесения состава необходимо снять с него шину.

Двухкомпонентный состав
Фото 28. Двухкомпонентный состав.
Вырыв резины на борту шины без повреждения корда
Фото 29. Вырыв резины на борту шины без повреждения корда.









Расшифровка индекса нагрузки шин (таблица) Расшифровка индекса скорости шин (таблица)


Barum (Чехія) BFGoodrich Tires (США) Cooper Tires (США) Debica (Польща) Vredestein (Данія) SAVA (Словаччина) Gislaved (Швеція) Uniroyal (США) Kumho Tyres (Південна Корея) Falken (Німеччина)
© 2007 - 2016 euroshina.com.ua - авто новини, статті, інформація про диски і шини | Контакти